آخرین عناوین

پنجشنبه 8 خرداد 1393-17:45 کد خبر:217

سوالی از اداره کل ورزش و جوانان مازندران ؛

روسای هیئت های ورزشی "انتخاب" می شوند یا "انتصاب" ؟!

با بررسی وضعیت انتخابات حداقل 12 رشته ورزشی (بیش از نیمی از مجمع های برگزار شده) بدون شک سوالاتی در ذهن ورزش دوستان مازندرانی ایجاد خواهد شد. مجمع انتخابات 2 هیأت ورزشی نیز ماههاست برگزار نشده و همچنان...


به گزارش خزرخبر و به نقل از شمال ورزشی، یکی از مهم ترین وظایف ادارات کل ورزش و جوانان استان ها، برگزاری مجمع انتخابات هیأت های ورزشی است تا روسای هیأت های شهرستان ها، نمایندگان مربیان، داوران و ... نسبت به انتخاب رئیس هیأت ورزشی استان خود برای 4 سال اقدام کنند.

 از زمان روی کار آمدن احمد سعادتمند مدیرکل ورزش و جوانان مازندران، تعداد 22 مجمع انتخابات در رشته های مختلف ورزشی برگزار شده است.

با بررسی وضعیت انتخابات حداقل 12 رشته ورزشی (بیش از نیمی از مجمع های برگزار شده) بدون شک سوالاتی در ذهن ورزش دوستان مازندرانی ایجاد خواهد شد. مجمع انتخابات 2 هیأت ورزشی نیز ماههاست برگزار نشده و همچنان با سرپرستان بازنشسته اداره می شوند. لذا با هم به بررسی این موضوع می پردازیم:

 اپیزود اول: معارفه آقای مدیر کل

 پس از ماهها گمانه زنی در خصوص تغییر در رأس دستگاه ورزش مازندران، بالاخره در روز 12 آذرماه 91 خبر رسید که ابلاغ احمد سعادتمند بعنوان مدیرکل جدید ورزش و جوانان مازندران از سوی محمد عباسی وزیر وقت امضاء شده و فردای آن روز (13 آذرماه 91) نیز جلسه تودیع و معارفه پریچهره و سعادتمند با حضور رسولی نژاد معاون وزیر و البته بدون حضور مسئولان ارشد استانی برگزار شد.

اپیزود دوم: تغییرات در هیأت های ورزشی استان

26 دی ماه 91:

فخرالدین اسلامی رئیس هیأت پهلوانی و زورخانه ای مازندران به بهانه ی بازنشستگی از کار برکنار می شود و در کمال تعجب احمد سعادتمند یک بازنشسته دیگر به نام عبدالله شیرزادی را به فدراسیون کشتی پهلوانی و ورزش باستانی و زورخانه ای معرفی می کند. محمدرضا طالقانی رئیس وقت این فدراسیون نیز حکم سرپرستی وی را صادر می کند. جالب است بدانید از آن تاریخ تا به امروز که بیش از 16 ماه از آن می گذرد، اداره کل ورزش و جوانان مازندران هیچ اقدامی برای برگزار مجمع این هیأت انجام نداده است.

برابر قانون، یک فرد نمی تواند بیش تر از 2 دوره سه ماهه سرپرست یک هیئت ورزشی باشد!

 7 بهمن ماه 91:

مجمع انتخابات هیأت دوچرخه سواری مازندران برگزار شد و طی آن محمد عبداللهی بعنوان رئیس جدید این هیأت انتخاب شد. پیس از عبداللهی، علی نبیان (مدیرکل وقت نوسازی مدارس استان تهران و معاون عمرانی فعلی استاندار مازندران) چند ماهی بعنوان سرپرست فعالیت داشت. البته عبداللهی در آغاز سال 93 از اداره کل ورزش و جوانان مازندران انتقاد کرد و گفته است: آقایان برای اینکه من رئیس هیأت شوم، یک سال و نیم به دنبال من بودند!!

 

8 بهمن ماه 91:

پس از سر و صداهای فراوان و لغو چندباره مجمع انتخابات هیأت فوتبال مازندران به بهانه های مختلف، بالاخره این مجمع به ریاست علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال تشکیل و غلامرضا بهروان با کسب اکثریت قاطع آراء برای 4 سال دیگر در سمت ریاست هیأت فوتبال مازندران ابقا شد.

بازگو نمودن اتفاقات و تلاش هایی که برای کنار زدن شخص بهروان به بهانه ی بازنشستگی وی در آن مقطع انجام شده بود، تکرار مکررات است. محمدی کیادهی یکی از اعضای مجمع هیأت فوتبال که دقایقی در آن مجمع به صحبت پرداخته بود، با دفاع جانانه خود از بهروان موضوعی را مطرح کرد که هنوز توضیحی از جانب اداره کل ورزش و جوانان در این خصوص داده نشده است. مدیرعامل باشگاه استقلال ساری صراحتاً گفته بود: برای اینکه کاندیدای مورد نظر اداره کل ورزش و جوانان مازندران رأی بیاورد بین اعضای مجمع پول توزیع شده است!!

 12 بهمن ماه 91:

معصومه قلی زاده از از سمت ریاست هیأت والیبال مازندران استعفا داد و سیف الله فرزانه (مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و فرماندار فعلی محمودآباد) جایگزین وی شد. در همان مقطع صحبت های زیادی در خصوص دلایل کناره گیری قلی زاده مطرح شد که مشخص شد، این استعفا اجباری بوده است!! سیف الله فرزانه نیز در آستانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پر مشغله ترین روزهای مسئولیت خود را سپری می کرد و عملاً اقدامی در چند ماه سرپرستی خود انجام نداد و در نهایت استعفا کرد.

 30 بهمن ماه 91:

با پیشنهاد سعادتمند، یک بازنشسته دیگر به نام فرامرز نادری جهت سرپرستی هیأت ورزش سه گانه به فدراسیون متبوع معرفی می شود. سردار محمدعلی صبور رئیس فدراسیون ورزش سه گانه نیز با صدور ابلاغی، نادری را به سمت سرپرستی هیأت سه گانه مازندران منصوب می کند.

سردار صبور در حکم انتصاب سرپرست هیئت سه گانه مازندران خطاب به نادری آورده بود: " شایسته است ترتیبی اتخاذ گردد تا بر اساس تبصره 3 ماده 10 آیین نامه هیاتهای ورزشی استانها با هماهنگی اداره كل ورزش و جوانان استان حداكثر ظرف مدت سه ماه نسبت به برگزاری انتخابات رئیس هیات ورزش سه گانه آن استان اقدامات لازم صورت پذیرد."

با گذشت حدود 15 ماه از آن تاریخ، هنوز مجمع انتخابات هیأت سه گانه برگزار نشده است!

 30 فروردین ماه 92:

حسن برزگر از سمت ریاست هیأت جودو مازندران برکنار می شود. با پیشنهاد سعادتمند و طی ابلاغی از سوی محمدعلی رستگار رئیس فدراسیون جودو، مجتبی قدمی (معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان مازندران) به سرپرستی هیأت جودو مازندران منصوب می شود.

 11 اردیبهشت ماه 92:

سعادتمند یکی دیگر از نزدیکان خود به نام محمدرضا رنجبر را برای تصدی سرپرستی یکی دیگر از هیأت های ورزشی استان یعنی گلف به کیکاوس سعیدی رئیس این فدراسیون معرفی می کند. حکم انتصاب رنجبر به سمت سرپرست هیأت گلف مازندران نیز بلافاصله صادر می شود.

 28 اردیبهشت ماه 92:

حسین جعفری رئیس هیأت بوکس مازندران که مشکلاتی با احمد ناطق نوری رئیس مازندرانی فدراسیون بوکس داشت، از کار برکنار و علی بابایی کارنامی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران از سوی سعادتمند بعنوان سرپرست هیأت بوکس معرفی می شود. جعفری هم پس از برکناری طی مصاحبه ای با تأیید مشکلاتش با ناطق نوری صراحتاً گفت: آقای سعادتمند به جای اینکه از بنده دفاع کند، به بنده می گوید استعفا بده!

تلاش های جعفری برای احقاق حق خود نیز به جایی نرسید. جعفری در مصاحبه ای اعلام کرده بود برای رسیدن به حق خود، با حراست وزارت ورزش و جوانان جلسه می گذارد!!

 26 مرداد ماه 92:

مجمع انتخابات هیأت بوکس مازندران برای شناخت رئیس جدید برگزار می شود و علی بابایی که چند ماه قبل از سوی سعادتمند بعنوان سرپرست این هیأت منصوب شده بود، ریاست هیأت پر سر و صدای بوکس را برعهده می گیرد.

 4 شهریورماه 92:

مجمع انتخابات هیأت جودو برگزار می شود و مجتبی قدمی که حدود 4 ماه سرپرستی این هیأت را بر عهده داشت، با کسب اکثریت آراء مجمع، برای 4 سال رئیس هیأت جودو مازندران می شود. وی بعنوان معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل هم فعالیت دارد!

 4 شهریورماه 92:

با پیشنهاد مدیرکل ورزش و جوانان مازندران، ابوالفضل خواجه وندی (خواجه محله) که مشاور عالی سعادتمند است، با ابلاغی از سوی سید مصطفی میرسلیم رئیس فدراسیون نجات غریق و غواصی، به سرپرستی این هیأت در مازندران منصوب می شود.

 13 شهریورماه 92:

مجمع انتخابات هیأت والیبال مازندران برگزار می شود و بازهم یک مدیرکل سکاندار این رشته ورزشی در مازندران می شود. عباسعلی وفایی نژاد مدیرکل وقت شرکت شهرک های صنعتی استان مازندران برای یک دوره 4 ساله رئیس هیأت والیبال مازندران شد.

 5 آبان ماه 92:

پس از یکسال بلاتکلیفی ورزش تکواندو، بالاخره مجمع انتخابات هیأت تکواندو مازندران برگزار و فیض الله نفجم بار دیگر سکاندار ریاست این هیأت شد. در خصوص برگزاری این مجمع حرف و حدیث های فراوانی وجود داشت. پس از پایان یک دوره چهار ساله ی ریاست نفجم بر هیأت تکواندو، محمد تقی (امیر) علوی که در حال حاضر معاون توسعه منابع و سرمایه انسانی اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران است، بعنوان سرپرست هیأت تکواندو معرفی شد اما بر خلاف قانون که یک فرد نمی تواند بیش از 2 دوره سه ماهه سرپرستی یک هیأت ورزشی را بر عهده داشته باشد، سرپرستی علوی حدود یکسال به طول انجامید!!

جالب اینجا بود که برگزاری مجمع انتخابات هیأت تکواندو مازندران چندین بار بدلایل مختلف لغو شده بود. 29 فروردین و دوم اردیبهشت ماه 92 دو تاریخی بود که برای برگزاری مجمع انتخابات هیأت تکواندو اعلام شده بود اما در تاریخ های مذکور این مجمع هرگز برگزار نشد. در این باره همین قدر بدانید که فیض الله نفجم کاندیدای چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر ساری بود. وی پس از برگزاری انتخابات 24 خردادماه 92 بعضویت علی البدل شورای شهر ساری در آمد و در 5 آبان ماه 92 هم رئیس هیأت تکواندو مازندران شد!!

 21 آبان ماه 92:

درست شب تاسوعای حسینی بود که یکی از سایت های ورزشی مازندران با ارسال پیامکی به خبرنگاران استان، خبر از عزل حسین فرهادی از سرپرستی هیأت تیراندازی با کمان مازندران داده بود. جالب اینجا بود که خود فرهادی از طریق همین پیامک متوجه برکناری شبانه خود شده بود!!

فرهادی که روزگاری پای ثابت دفتر کار سعادتمند بود، در پی بروز اختلافاتی با وی از کار برکنار شد.

 28 آبان ماه 92:

مجمع انتخابات هیأت کاراته استان برگزار و طی آن، حسن ابراهیمی کارنامی برای 4 سال بعنوان رئیس این هیأت انتخاب می شود. نکته جالب توجه در مورد این مجمع، ممانعت بعمل آوردن اداره کل ورزش و جوانان مازندران از حضور علی سلطانی رئیس سالهای گذشته ی هیأت کاراته مازندران در انتخابات بود. مسئولان اداره کل ورزش و جوانان اعلام کرده بودند، سلطانی بدلیل بازنشسته بودن نمی تواند کاندیدا شود. این در حالی بود که حدود 3 ماه بعد، ابوالفضل خواجه وندی (خواجه محله) که بازنشسته است و مشاور عالی سعادتمند نیز می باشد، بدون هیچ مشکلی کاندیدای ریاست هیأت نجات غریق و غواصی مازندران شد و با پیروزی در مجمع، به عنوان رئیس این هیأت انتخاب شد!!

 12 آذر ماه 92:

مجمع انتخابات هیات گلف مازندران برگزار می شود و محمدرضا رنجبر، یکی دیگر از افرادی که ارتباط تنگاتنگی با مدیرکل ورزش و جوانان مازندران دارد، به ریاست هیات گلف می رسد. جالب است بدانید که رنجبر پس از این انتخاب از سوی اداره کل ورزش و جوانان مازندران برای 4، 5 روز مدیرعامل باشگاه نساجی و حدود 10 روز هم مدیرعامل صنعت ساری شد که هر دوی آنها با ابلاغ احمد سعادتمند بود ولی نافرجام ماند!!

 3 اسفند ماه 92:

مجمع انتخابات هیأت نجات غریق و غواصی مازندران برگزار شد و طی آن ابوالفضل خواجه وندی (خواجه محله) که مشاور عالی احمد سعادتمند است، پس از 6 ماه سرپرستی در هیأت نجات غریق و غواصی استان بعنوان رئیس این هیأت انتخاب می شود. همانطور که در بالا اشاره شد، خواجه محله بازنشسته بوده و بدون اعمال قانونی که با آن از کاندیداتوری علی سلطانی در کاراته ممانعت بعمل آمده بود، توانست رئیس نجات غریق و غواصی شود!!

 17 اسفند ماه 92:

علیرضا یگانگی برای چندمین بار پیاپی از سوی مجمع انتخابات هیأت اتومبیلرانی و موتورسواری استان مازندران بعنوان رئیس این هیأت انتخاب شد. این مجمع نیز با حواشی جالب والبته قابل تأملی همراه بود. سید حسن معبودی و آرمان طاهردوست دو کاندیدای دیگر احراز ریاست این هیأت به نشانه اعتراض مجمع را ترک کردند!!

سید حسن معبودی طی مصاحبه ای گفته بود: به دلایل نامعلوم نزدیک به سیزده ماه برگزاری مجمع به تعویق افتاد. از همان ابتدا برخورد برخی از کارکنان دستگاه ورزش مازندران به گونه ای بود که نمی خواستند رقیبی برای فرد پیروز مجمع پیدا شود. فرد پیروز مجمع از پیش مشخص شده بود!!

 19 فروردین ماه 93:

سید علی اسد مدیرکل راه و شهرسازی مازندران پس از چند ماه سرپرستی در هیأت سوارکاری استان با کسب اکثریت آراء مجمع به ریاست این هیأت نائل می شود.

 

19 اردیبهشت ماه 93:

پس از برکناری فرهادی و چند ماه بلاتکلیفی کامل هیأت تیراندازی با کمان و گمانه زنی های فراوان در خصوص جایگزین وی، یک بدنساز به نام سعید مرتضوی در میان تعجب علاقه مندان به ورزش استان سکاندار این هیأت شد!! یکی از رسانه ها در واکنش به انتخاب یک بدنساز نوشت: "قحط الرجال یا فشارهای سیاسی"

اپیزود سوم: شائبه ای به نام "انتخاب" یا "انتصاب"

 با نگاهی موشکافانه به اتفاقاتی که برای انتخاب رئیس 14 رشته ورزشی پهلوانی و زورخانه ای، دوچرخه سواری، فوتبال، والیبال، جودو، کاراته، گلف، بوکس، تکواندو، تیراندازی با کمان، اتومبیلرانی و موتورسواری، ورزش های سه گانه، نجات غریق و غواصی و سوارکاری افتاده است و مشاهده اینکه از چندین مدیرکل (که به عبارت عامیانه وقت سر خاراندن هم ندارند)، یک خبرنگار، یک بدنساز و چند تن از معاونان و نزدیکان مدیرکل ورزش و جوانان مازندران ابتدا در سمت سرپرستی استفاده شده و سپس بعنوان رئیس این هیأت ها انتخاب شده اند، این سوال به وجود می آید که آیا انتخابات این هیأت ها در سلامت کامل برگزار شده یا دخل و تصرفی در انتخاب روسا وجود داشته است؟ آیا نام این فرآیند "انتخاب" است یا "انتصاب" ؟!

 نکته ی دیگری که قابل تأمل است، عدم دعوت از خبرنگاران ورزشی برای پوشش خبری مجامع انتخابات هیأت هاست که کمی بر این موضوع دامن می زند. البته ناگفته نماند یکی از خبرنگاران که همیشه پای ثابت برنامه های اداره کل ورزش و جوانان است، در اکثر مجامع حضور داشته که همواره صرفاً به انعکاس متن می پردازد و از توجه به حواشی غافل است. به عبارتی ساده تر "خنثی" عمل می کند.

 و نکته آخر اینکه بسیاری از این روسای هیأت ها در حال حاضر یا کارمند نهاد ورزش یا ارگان های دیگر هستند و یا بازنشسته اما چون از نزدیکان مدیرکل ورزش و جوانان استان محسوب می شوند، هیچ ممانعتی از حضورشان در انتخابات به عمل نیامد اما انتخابات هیأت فوتبال به دلیل اینکه رئیس مجمع (کفاشیان) زیر بار فشارهای اداره کل ورزش و جوانان نرفت از سوی سعادتمند و جمشیدپناه تحریم شد و در انتخابات کاراته هم از حضور علی سلطانی ممانعت بعمل آمد.

 همانطور که در ابتدا عنوان شد، در دوره مدیرکلی احمد سعادتمند، 22 مجمع برای انتخاب روسای هیأت ها برگزار شد که با بررسی وضعیت برگزاری مجمع 12 هیئت مذکور مشاهده می کنیم که حداقل بیش از نیمی از این مجمع ها یا با حاشیه همراه بوده و یا سوال برانگیز بوده است. ضمن اینکه مجمع انتخابات 2 هیأت پهلوانی و زورخانه ای و ورزش های سه گانه پس از گذشت بیش از 15 ماه از انتصاب سرپرستان آنها هنوز برگزار نشده است!

 باید دید پاسخ مسئولان اداره کل ورزش و جوانان مازندران نسبت به این سوال که در ذهن علاقه مندان به ورزش استان بوجود آمده چه خواهد بود.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :